Att resa med barn, Puerto Rico

Det var som natt och dag på sätt och vis. Att åka till Gran Canaria med en 1 år och 10 månader gammal flicka efter att ha testat på Thailand med en 11 månaders ett knappt år tidigare. Om du vill börja med att läsa om hur vi hade det i Thailand, finns här en sammanfattning från den resan.

Nu går vi närmare in på Gran Canaria och Puerto Rico. En pappa, en mamma och en liten flicka på 1 år och 10 månader. Då börjar vi detta enorma önskeinlägg.

Flygresorna HEL-LPA, LPA-HEL + handbagaget

Vi hade ju förberett oss med en massa elektronik. För den lilla älskar ju när hon får titta på ampäd (i-pad). Jag hade till och med laddat ner ett muminspel som hon redan fattade tycke för innan resan. Och det här bådade ju gott, kände jag. Med facit i hand undrar jag om jag gick in med lite för easy inställning. För resorna blev inte avslappnande på något sätt. Vi hade med färgläggningsbok, pusselbok, fingerdockor, i-pad, telefoner, hörlurar, mjukisdjur och what not. Men inte i mer än fem minuter åt gången fick hon ro att koncentrera sig. Dagsvilorna skippade hon åt båda hållen.

Maten då? Denna gång hade vi bara packat med drickaflaska som vi fyllde på, russin och grötflingor. När vi steg ombord på planet fick hon en liten påse med banan, fruktmos och en matburk. Men vi hade också beställt flygmat åt henne. Och den fick hon direkt maten började serveras. Stort plus för att vi föräldrar fick äta i turer, eftersom den ena hade barnet i famnen. Det kan man bra be om, om man inte direkt blir erbjuden det alternativet.

På vägen till Gran Canaria var flyget i tid och semesterfeelisen började kicka in. Så det gick ändå riktigt bra. På hemvägen däremot var planet ett par timmar sent. Då bad vi om att få hålla vår vagn med oss på flygfältet där. Det gick ju bra förstås och vi packade vagnen vid gaten och lämnade den åt personalen ute vid planet. Flygtiden var också mer utmanande med kväll.

Hotellet Marina Suites, Puerto Rico, Gran Canaria

Helt perfekt hotell med perfekt läge. Puerto Rico som annars är väldigt backigt och buckligt med mycket trappor är kanske inte det allra lättaste med en barnvagn med små hjul. Med detta hotellval behövde vi inte ta ett enda trappsteg för att komma oss till stranden eller centrum. Och infinity poolen. Mycket fin.

Maten i Puerto Rico

Minea åt morgongröt direkt vid klockan sex, när hon sin vana trogen senast vaknade. Vi hade också bokat hotellfrukost för hela veckan så då fick hon sin andra dukning för dagen. På stranden blev det lunch. Efter stranden åt vi middag. Utan det där till hotellrummet och fixa sig inför kvällen. Vi testade det en gång. Men hann aldrig innan hon blev för trött. Och så blev det kvällsgröt på rummet igen när solen gått ner. Restauranger finns det ju hur många som helst. Två av våra favoriter blev Toro Bravo och El Tiburon. Alla ställen har ju dessutom barnmeny. Vilket underlättar en hel del.

Stränderna

I närheten av hotellet finns Puerto Rico stranden och en halv timmes promenad ifrån finns Playa de Amadores. Tre dagar på var strand för oss. Båda härliga. Amadores med sin vita sand och sitt turkosa vatten och Puerto Rico med sitt alldeles härliga botten och sina riktigt små vågor. Varje dag var vi ju på stranden ja. Poolen vid hotellet tog vi i regel efter strand och middag. Stranden var nog det enkla valet för oss. Största sandlådan, plask i vatten, ett par timmars vila för flickan i vagnen under parasollet. Ja, skönt helt enkelt.

Resevagnen

Liksom förra gången körde vi med Bugaboo Bee+ och hade med oss vår reseväska till den. Mycket praktisk kombination när man är ute och åker. Lätt att packa upp och ner vagnen och det känns riktigt säkert att man får en hel vagn ända fram. Dessutom kan man slänga ner blöjpaket, sommarskor eller solkrämer i vagnpåsen. Den får ju dessutom väga vad den väger. Biet älskar vi ju från tidigare. Att vårt barn helst ville gå själv var inget problem eftersom man får ner handtaget så mycket att hon själv lätt kunde gå omkring och skuffa sin vagn. Och när hon behövde sova var det bra att ha Dookyn för.

Andra små roliga saker

Minea hade med sig en börs med egna pengar och fick köpa sandleksaker, simring, boll, armband och hatt åt sig själv. Och oj vad hon var stolt över sina egna saker som hon köpt själv. Att ha henne i poolen med både puffar och simring var en hit. Hon kunde simma själv och man behövde inte vara rädd för hur flickan klarade sig. Självklart var man en armlängd ifrån ändå. Russin var bra att ha i väskan i ur och skur. Men annars är ju Puerto Rico ett så skönt ställe med barn. Det finns allt! Blöjor, mat. Allt. Nästan allt som finns hemma och speciellt allt som man behöver. Men plocka med varma tröjor för de kyliga morgnarna och kvällarna.

Ja här var väl några gör så här och några gör inte såhär från kanske världens bästa resa. Frågor på det?

17 reaktioner till “Att resa med barn, Puerto Rico

1. Jättekul att få läsa om era erfarenheter. Vi planerar också en södernresa inom några månader med en liten tjej som fyller ett år i mars och det är ju ett och annat som man behöver ta i beaktande. Mycket att tänka på och säkert en del saker som man får lära sig ”the hard way” då man väl är påväg.

Gilla

1. Vad roligt att du gillade. Ja, jag säger nog att inte gå in med en för lättsam stämning till flyget. Alltså inte up-tight eller så. Utan var förberedd på att det inte blir avslappnande. Har ingen aning om varför jag gjorde det denna gång? Kanske för att allt gick så bra förra gången :) Hoppas ni får en fin resa ni också!

1. Tack fröken! Jag längtar också något otroligt. Men jag vet att det inte skulle bli lika fint en gång till så här tätt inpå. Förväntningarna skulle vara för höga. Så jag lever på bilderna och känslan :)

2. Tack för inlägget, kommer säkert läsa det många gånger ännu innan vi far på resa när de e nåt jag börjar fundera på :)

Gilla

3. Håller själv på med att skriva ett inlägg om vår resa och hade helt glömt bort (förträngt) vad som hände på flyget hem, men nu när jag såg att du skrev om måltiderna på flyget så kom jag på det. Vi har alltid fått äta i turer då vi haft ett barn som reser i famnen och då har vi rest en hel del. MEN på vägen hem från Thailand så sade flygvärdinnan att hon inte har möjlighet att ”hålla på att spara maten hur länge som helst, en liten stund bara isåfall”. Tillbaka kom hon med min bricka efter 4 minuter och sade att jag måste ta den nu om jag vill äta. Och då satt jag med en 2-åring bredvid mig och ett spädbarn i famnen. Så dåligt! Aldrig tidigare har det varit några problem.

1. Vi hade inget turtagande på vårt flyg till Thailand ifjol. Men då hade ju inte heller Minea egen flygmat, utan bara påsen med frukt och matburk. Visst vet man att de har regler för hur länge de får förvara maten upphettad, men man tycker ju att om någotn ber om det så kan man väl göra undantag.

4. Hej! Vi tänkte göra vår första solsemester till hösten och jag har noll erfarenhet både av att resa och att resa med barn. Tack för omfattande info! Vi gör vår premiär resa (oklart ännu vart) med en då fyraåring, en två och ett halvt åring och en ettåring. Ser också resan som den största prövningen. Hoppeligen hinner man på en vecka återhämta sej mentalt från flygresan dit så man fixar hemresan sen :)

Gilla

1. Vilket gäng! Härligt att åka med hela stora familjen :) Någonstans måste man ju börja och vad är bättre än att få visa världen för sina egna barn. Ja, flygresan pågår ju ändå bara några timmar och sedan är man i något paradis någonstans i världen. Det kommer säkert att bli härligt :)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )